Feit is dat 62% van de werkgevers te maken heeft met werknemers met geldproblemen! Wist je dat jij als werkgever baat hebt bij een werknemer zonder financiële zorgen? Zo’n werknemer kan je algauw EUR 13.000 extra kosten bij een fulltime baan en met een modaal salaris (bron: Nibud).
Waarom dit zijn toch privé zaken vraag je je af? Allereerst kun je te maken hebben met extra kosten van de medewerker personeelszaken. Denk aan het verwerken van een loonbeslag, loonvoorschot verwerken en ziekteverzuim. Dit zijn allemaal neveneffecten van de financiële zorgen van je werknemer.
Neveneffecten van financiële zorgen werknemer
Wanneer je als leidinggevende/werkgever hierop let kun je meerdere van deze neveneffecten herkennen:
- Vaker ziek melden (stress of geen geld om reiskosten te betalen, gemiddeld 7 werkdagen)
- Slechte concentratie (afname van 20% productiviteit)
- Vermoeid en last van slaaptekort (stress en onrust)
- Slecht humeur (effect samenwerking collega’s)
- Extra willen werken (risico op slechte balans prive/werk en overwerkt raken)
- Geen vakantiedagen opnemen, maar uit laten betalen (ook risico op overwerkt raken)
- Loonvoorschot vragen (korte termijn oplossing)
- Lenen van collega’s (korte termijn oplossing)
- Sociale uitsluiting, niet mee willen/kunnen doen met collega’s (stress of geen geld om uitje, lunch te kunnen betalen)
- Re-integratie na ziekte gaat door onverklaarbare redenen niet goed (stress en schaamte waardoor de werkelijke aard van de klachten niet naar boven komt)
- Hygiëne gaat achteruit
- Fraude of diefstalgevoelig
Herken je er meerdere? Dan is het de moeite waard om in je werknemer te investeren. De kosten van een budgetcoach traject zijn éénmalig en verdienen zich terug op de lange termijn. Vooral met de huidige overspannen arbeidsmarkt is het dubbele winst om te investeren in het personeel die je wilt behouden.
Investering 1 op 1 budgetcoaching traject
Gemiddeld kan een traject van 10 tot 15 uur een levensgroot verschil maken. Een reactie van een werknemer die ik help: “doordat Ilona met mij mee heeft gekeken in de administratie ben ik gemotiveerd om het bij te houden en mij niet meer te verstoppen achter gesloten enveloppen. De situatie bleek best mee te vallen en met een paar besparingen lukt het nu om de schulden zelf op te lossen.”
Wanneer je als werkgever een loonbeslag verwerkt. Lost dit alleen die ene schuld op die bij de werkgever heeft aangeklopt voor het beslag. De praktijk leert dat dit tekort vaak wordt opgevuld met het ontstaan van nieuwe schulden. Als werkgever merk je dit wanneer er over een aantal maanden weer een loonbeslag komt voor dezelfde werknemer. Pas wanneer de werknemer structureel inzicht heeft in zijn huishoudboekje en de nodige besparingen doorvoert om te kunnen aflossen voorkomt men nieuwe schulden en kan men financieel zelfredzaam worden om schommelingen in de financiën op te vangen.
Ben je benieuwd wat ik voor je werknemer kan betekenen? Neem dan nu contact met mij op voor een vrijblijvend kennismaking gesprek.